«Ey iman gətirənlər! Qadınlara zorla (və onlara narahatlıq torətməklə) varis cıxmaq sizə halal deyildir!...».(Nisa suresi. 19-cu aye.)
Şənbə günü, 2024-12-14, 2:48 PM
Main » Articles » Destemaz-Namaz » Namazin cem meselesi 2

Namaz
 
Namazi cem etme meselesi.

Shie'ye dil uzatma vesilesi yapilan konulardan birisi de Shia'nin ogle namazi ile ikindi namazini ve aksham namaziyla yatsi namazini birlikte kilmalari hususudur. Sunni bu konuda Shia'yi tenkit ederek kendilerinin bunun aksine, namazi koruyup hifzedenlerden olduklarini belirtiyorlar. Zira Allah Kur'an-i Kerim'de buyuruyor ki:
"Gerchekten de namaz mu'minlere vakitli olarak yazilan bir farizedir."
Nise / 103
Bir grubun leh veya aleyhinde herhangi bir hukum vermeden once konuyu tum yonleriyle inceleyerek her iki grubun da konu hakkindaki sozlerini dinlememiz gerekir.
Sunni "cemi takdim" diye anilan ogle namaziyla ikindi namazini Arefe'de, "cem'i ta'hir" diye adlandirilan yatsi namaziyla aksham namazini Muzdelefe'de birlikte kilmanin caiz oldugu hususunda ittifak etmiShlerdir. Hatta bu hususta, ister Shia ister Sunni butun islami firkalari, istisnasiz olarak ittifak etmiShlerdir. Shia'yla Sunni arasindaki ihtilaf seferi olmaksizin yilin butun gunlerinde ogle namaziyla ikindi namazini ve akSham namaziyla yatsi namazini birlikte kilmanin caiz olup olmadigi hususundadir. Fakat Hanefi'ler hatta seferde bile bu namaziarin birlikte kilinmasinin caiz olmadigini soyleyerek ozellikle de seferde
cem etmenin caiz oldugunu bildiren achik naslar olmasina ragmen, ister Sunnive ister Shia tum Islam ummetinin icmasina muhalefet etmiShlerdir. Maliki, Shafii ve Hanbeli1ere gelince mezkur farizelerin seferde birlikte kilinabileceginin caiz oldugunu soyleyip, korku, hastalik, yagmur ve toprak firtinasi gibi olaylardan dolayi da birlikte kilinmalarinin caiz olup olmadiginda ihtilaf etmishlerdir
Imamiyye Shia'si Imam (aleyhisselam)-larindan bu hususta gelen rivayetlere iktida ederek sefer, hastalik, yagmur ve korku gibi bir ozur sozkonusu olmaksizin da mezkur namazlarin birlikte kilinmasinin caiz olduguna inaniyorlar. Bu konuda Shia'yla (shia ulemasiyla) tartishinca bizzat kendimizin Shuphe ve soruya muhatab oldugumuzun farkinda olmamiz gerekir.Zira Sunnilerin Shia'ya karshi getirdigi her delile cevab vererek bizzat kendileri reddederler. Zira onlar Imam (aleyhisselam)-larindan ta'lim gormush ve Imam (aleyhisselam)’lari onlara mushkul olan birchok konuyu achiklamishlardir. Onlar da Kur'an ve Sunnete vakif olan Imam (aleyhisselam)-larina iktida etmekle iftihar ediyorlar.
 
Malik de "El Muvatta" kitabinda Ibn-i Abbas'tan naklettigi bir rivayette shoyle diyor. "Hz. Resulullah (sallalahu aleyhi ve alih) bir korku ve sefer olmaksizin ogle namaziyla ikindi namazini, aksham namaziyla yatsi namazini bir arada kildI."(1)
Yine Muslim kendi Sahih'inin "Seferi olmadan iki namazi birlikte kilma" bolumunde Ibn-i Abbas'tan naklettigi bir hadiste Shoyle yaziyor." Hz. Resulullah (sallalahu aleyhi ve alih) bir korku ve
seferi olmaksizin ogle ile ikindi namazina, aksham ile yatsi namazim bir arada kildi" (2) Yine Ibn-i Abbas'tan naklettigi ayri bir rivayette Shoyle diyor: "Hz. Resulullah (sallalahu aleyhi ve alih) Medine'de bir korku ve yagmur olmadan ogle ile ikindi akSham ile yatsi namaziarim birlikte kildi." Ravi diyor: Ibn-i Abbas'tan, onun niChin boyle yaptigini sordugumda "ummetinin bir zorluga dushmemesi ichin boyle yapmishtir" cevabini verdi."(3) Bu Nebevi Sunnet'in ashabin nezdinde yaygin olup amel edildigini gosteren delillerden birisi de ayni bolumde naklettigi Shu rivayettir. Ravi Shoyle diyor. "Bir gun ikindiden sonra Ibn-i Abbas bize konuShma yapmaya baShladi. Ama guneSh batip, yildizlar chikmasina ragmen konushmasina devam ediyordu. Halk "Namaz, namaz" dernege bashlamiShti. Bu arada Beni Temim'den olan birisi de durmadan namaz, namaz diyordu. Ibn-i Abbas ona hitabederek "Ey bishare, bana sunneti mi ogretiyorsun?" dedi. Sonra da Shunlari ekledi: "Ben Hz. Resulullah (sallalahu aleyhi ve alih) 'in ogle ile ikindi ve aksham ile yatsi namazlarini birlikte kildigini gordum." Ayri bir nakilde de Ibn-i Abbas'in o shahsa shunlari dedigini kaydetmishtir. "Ey zavalli, bize namazi mi ogreteceksin? Oysa biz Hz. Resulullah (sallalahu aleyhi ve alih) 'in zamaninda iki namazi birlikte kiliyorduk."(4)
Buhari'nin aksham namazinin vakti bolumunde naklettigi bir hadiste Ibn-i Abbas Shoyle diyor. "Hz. Resuluilah (sallalahu aleyhi ve alih) yedi rek'ati (aksham ile yatsiyi) ve sekiz rek'ati (ogle ile ikindiyi) birlikte kildilar." ( Yine Sahih-i Buhari'nin "Ikindi Namazinin Vakti" bolumunde naklettigi bir hadiste Ebu Umame shoyle diyor. "Biz ogle namazini omer ibn-i Abd'ul Aziz ile kildiktan sonra Enes ibn-i Malik'in nezdine geldigimizde onun ikindi namazini kildigini gorduk. Ben "Amca bu kildigin namaz ne namazi idi?" diye sordum. O "Bu ikindi namazi idi. Hz. Resuluilah (sallalahu aleyhi ve alih) birlikte kildigimizda boyle kilardi." dedi.(6)
Hamd olsun Allah'a ki, iki namazi birlikte kilmanin caiz oldugu hakikatini bildikten sonra namazi terkeden bir chok gensh tekrar namaz kilmaya bashladilar. Chunku daha once namazlari vaktinde kilamiyor ve geceleyin hepsini birlikte kiliyorlardi. Bu ise onlarin kalbini karartiyordu. Boylece de iki farzi birlikte kilmanin hikmetini daha iyi anladilar. Chunku bu hukum sayesinde memur, ogrenci ve butun halk tabakalari namaziarini kendi vaktinde kilabilirler.
-------------------------------
1 - Sahih-i Muslim, c.2, s152.
2 - Musned-i Ahmed Ibn-i Hanbel, c.1, s.221.3- Imam Malik'in "El Muvatta' adli kitabi, Sherh'ul Havalik," c.1 s.161.
4 - Sahih.i Muslim, c.2, s.153, "Seferi olmadan iki namazi birlikte kilma' bolumu.
5 - Sahih-i Buhari, c.1, s.l40 "Aksham namazinin vakti" bolumu.
6 - Sahih-i Buhari. c.l. s.138, "ikindi namazinin vakti" bolumu.
Category: Namazin cem meselesi 2 | Added by: IslamQadini (2009-09-02)
Views: 25907 | Rating: 2.0/1
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]